sunnuntai 23. kesäkuuta 2013

Juhannustunnelmia Hailuodosta

Juhannusaaton aattona palasimme viime kesän tunnelmiin, kun purjehdimme sateessa vajaat 30 mailia Oulusta Hailuodon Marjaniemeen. Mutta kylläpä kannatti. Purjehdus oli pientä tuuletonta koneajopätkää lukuun ottamatta niin hauskaa ja perillä meitä odotti juhannustunnelmaa täynnä oleva Marjaniemi. Kolme päivää siellä sujui merielämää eläen, lenkkeillen, saunoen ja hyvästä ruoasta nauttien. Majakassakin käytiin. Kesän ensimmäinen oikea mansikkakakku nautittiin autolla saarelle saapuneiden vieraiden kanssa. Juhannusaattona L kruisaili longboardilla pitkän reissun ja A kävi lauantaina lankomiehen kanssa maastopyöräilemässä pitkin saaren hiekkapohjaisia reittejä. Paluumatka tultiin suureksi osin sivumyötäisellä tuulella ja aurinkoakin saatiin. Oivallinen juhannus!

Marjaniemi on niin upea paikka, että teen siitä lähipäivinä erillisen postauksen viimekesäisen täydennykseksi.

Viherrys kirjoitti...

Kaunista :-).

ullao kirjoitti...

Mahtavan näköinen paikka! Pitäisi joskus purjehtia Suomea ylöspäin.

Virtauslangan H kirjoitti...

Saaristomeri on kyllä vertaansa vailla, mutta löytyy täältäkin idyllisiä paikkoja. Hailuoto on mahtava. Marjaniemen satamasta on kylälle noin 8 km. Meidän pitäisi vielä ideoida kuinka pääsisimme kylälle käymään joku kerta saarella ollessamme. Ehkä bussilla sinne ja kävellen takaisin. Kylällä on nimittäin useampikin taidenäyttely koko kesän ajan.

Merenneito kirjoitti...

Kitokset, kiva nähdä hienoja kuvia vierailtakin vesiltä :)

Vellamo kirjoitti...

Kylläpä näyttää kivalta. Hauska muuten, että veneet ovat tulleet perä edellä laituriin. Sitä ei täällä Näsimerellä näykkään. Tulee ihan Välimeren tunnelmat mieleen.

Virtauslangan H kirjoitti...

Merenneito: Suomessa on kyllä niin paljon vesiä ettei tule ajatelleeksikaan :-) Ja lisäksi vielä naapurimaiden rannikot melko lähellä.
Vellamo: Hauska huomio! Täälläpäin näyttää olevan sellainen käytäntö että ne veneet, joissa on luonteva kulku veneen perästä, peruuttavat laituriin. Ja muut kiinnittyvät keulasta. Minäkin olen nyt opetellut sitkeästi peruuttamaan laituriin ja sain siihen tosi hyvän vinkin. Peruuttaessa otetaan kipparin rintamasuunta perää kohti ja ajellaan ratista (tai pinnasta) siihen suuntaan. Kaasu menee samalla loogisesti. Ainakin eilen illalla kevyessä tuulessa onnistui tällä kikalla tosi helposti.