Sponsorinsa mukaan nimensä vaihtanut kilpailu tunnetaan paremmin nimellä Gotland Runt. Kisakylän sijainti keskellä Tukholmaa, Skeppsholmenilla, tarjoaa oheistapahtumineen purjehduksesta kiinnostuneille erinomaisen tilaisuuden aistia suuren urheilujuhlan tuntua. Tapahtuma antaa myös hyvän mahdollisuuden tutustua hyvään kattauksen upeita avomerikelpoisia purjeveneitä.
Kilpailuun osallistuu tänä vuonna eri luokissa 245 venettä ja suomalaisia veneitä on mukana yli 20. Mukana on myös Oulun Merenkävijöiden lipun alla purjehtiva Lady A.
Tapahtumaa varten on erikseen pystytetty viisi pitkää laituria kisaveneitä varten. Erinomainen sijainti keskellä Tukholmaa selviää hyvin, kun katsoo kuvaa ykköslaiturista: taustalla näkyy Gamla Stan sekä kuvan oikeassa yläreunassa Kuninkaanlinna.
Pyörähdin tietysti läpi kaikki viisi laiturillista hienoja veneitä sekä tutustuin paikalla olleiden venetarvikeliikkeiden valikoimaan. Koetin myös kykyjäni vinssiapinana Lewmarin teltalla, jossa haasteena oli pyörittää "kahvimylly"-tyyppista isoa kahden kammen vissiä 60 kierrosta mahdollisimman nopeasti. Oikeassa tilanteessa kammissa on varmasti reilusti vastusta, mutta tyhjänkin vinssin pyörittäminen kävi tottumattomalle työlääksi. Ehkä on parempi pysytellä perheveneiden kokoluokan yksikampisissa vinsseissä.
Laitureilla riitti tungokseksi asti uteliaita katsojia ja venekuntien edustajia kantamassa tavaroita sekä ruokia veneisiin. Pientä laittoa ja säätöä tuntui riittävän hyvin monessa veneessä, toki kaiken pitää olla kunnossa noin 350NM pituista avomerikisaa varten.
Pisimpään silmäni lepäsivät classic-luokan puuveneiden parissa. Kyllähän sellaisella purjehtiessa täytyy olla jotain erityistä tunnelmaa. Ehkä vielä joku päivä pääsen jonkun puupurjevenekaunottaren kanssa purjehtimaan. Erityisen kauniina mieleeni jäi S&S 48 S/Y Elske.
Nykyaikaisemmista veneistä ihmettelin erityisesti uudenkarheaa Hallberg-Rassy 64:sta sekä viereistä Super Maxi 100:sta. Molemmat näkyvät alla olevassa kuvassa. Täytyy todeta, että sata jalkaa on kohtuullisen pitkä pätkä purjevenettä (30,5m) ja että sellaisen masto kohoaa kohtuullisen lähelle taivasta (40m). Oulussa tuo mastonkorkeus ei olisi haitaksi, mutta 4.5m syväys asettaa hieman turhan paljon rajoituksia väylien ja satamien valintaan. Aina se isompi, hienompi tai nopeampi vene jostain löytyy 😄
Kilpailusta kiinnostuneet voivat seurata kisaa reaaliajassa karttapohjan päällä kilpailunjärjestäjien sivuilla (linkki).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti