Aika moni meistä on
varmasti lapsena uinut ja kellunut vedessä pelastusliivien kanssa. Nehän
toimivat tehtävässään varsin hyvin aurinkoisina kesäpäivinä rannan välittömässä
läheisyydessä. Itse asiassa tässä tulikin
juuri kiteytettyä käytännön kokemukseni pelastusliiveistä. Toki olen sellaisia
aina veneillessäni päälläni pitänyt, mutta en ole niitä onneksi kertaakaan
vielä tositoimiin tarvinnut.
Ajatusten mielikuvissa
jokainen veneilee mieluusti aurinkoisen lämpimänä kesäpäivänä leppoisan
tyynessä kelissä. Jos näissä oloissa sattuisi syystä tai toisesta putoamaan
veneestä, kokemus pelastusliivien toiminnasta olisi varmastikin lähellä
lapsuuden muistikuvia. Sen kuin kelluisi vedessä odottelemassa pelastetuksi
tulemista. Eniten harmittaisi vaatteiden kastuminen. Tai kännykän. Edellä
mainituissa olosuhteissa saattaisi uimataitoinen pärjätä ilman
pelastusliivejäkin. Ellei sitten veneestä putoaminen ollut seuraus tai syy
jonkin sortin loukkaantumiselle, joka vaikuttaisi uintikykyyn. Itsekin olen sadatellut
useampaan kertaan genoan skuuttivaunun sijaintia. Erityisen kovaäänisesti niinä kertoina, kun kengät eivät ole olleet
jalassa.
Vaikka vesille lähtisi vain
hyvän kelin aikaan, tilanteet saattavat vaihdella ennen rantautumista. Erityisesti
avomerellä. Sitä meillä riittää heti muutaman yksittäisen saaren ja Hailuodon jälkeen. Aina ei ukkosrintamaakaan pääse karkuun, kuten viime kesänä
jouduimme kokemaan. Helteisen aurinkoinen ja tuuleton kesäpäivä saattaa muuttua
minuuteissa yönmustaksi myrskyksi, jossa vettä sataa vaakasuoraan, reippaat aallot
ilmestyvät kuin tyhjästä ja näkyväisyys katoaa olemattomaksi. Tavanomaisempi
matalalla roikkuva mustanpaksu kesäsadepilvikin pimentää ja kutistaa
näkyväisyyttä aika lailla. Sumu tuo soppaan oman lisänsä.
Oma juttunsa ovat aallot.
Ainakin Perämerellä aallot tuppaavat olemaan joskus inhottavan pystyreunaisia. Isompaan
vasta-aaltoon koneella ajaessa tuntuu välillä kuin seinään törmäisi. En
haluaisi kokeilla uimista sellaisessa aallokossa. Saattaisi olla murtoveden
makua suussa. Reippaammassa aallokossa vene myös kulkusuunnasta riippuen joko nyökkii
pituusakselinsa suuntaisesti tai keinuu melkoisesti puolelta toiselle. Purjeveneessä
on välillä silloinkin käytävä kannella, vaikka mieli ei tekisikään.
Kun pelastusliivien
uusiminen tuli ajankohtaiseksi, lähdin selvittelemään hankintaa edellä
mainittujen käytännön sääkokemusten valossa. Halusin huonon kelin
pelastusliivit. Sellaiset, joissa on varusteina ainakin valjaslenkki, kiinteä huomiovalo
ja aallokon roiskeilta suojaava huppu. Tällaisia pelastusliivejä löytyy ainakin
Spinlockilta ja Crewsaverilta. Samalla halusin hankkia veneeseemme kunnollisen
lifeline –systeemin turvaliinoineen. Useat valmistajat myyvät mitä erilaisimpia
turvaliinoja, mutta kuinka valita se itselle sopiva malli? Lisähaasteena veneeseen
kiinnitettäviä lifelinejä ei oikein tunnu myyvän kukaan. Ajattelin asioiden selviävän
venemessuilla. Onhan paikalla runsaslukuinen joukko alan yrityksiä
esittelemässä tuotteitaan ja auttamassa asiakkaita löytämään parhaan ratkaisun.
Tarvikehallin runsaudessa
vastaan tuli ensin Crewsaverin pelastusliivimallisto. Kokeilimme molemmat
Crewsaverin ErgoFit 190CS mallia, mutta pettymykseksemme liivi ei tuntunut hyvältä
kummankaan päällä. En tiedä emmekö vain osanneet säätää liiviä oikein, mutta
liivin sisällä olevat ”möykyt” painoivat ikävästi rintamusta. Sama ongelma oli myös Crewfit 165N Sport -mallissa.
Spinlock Deckvest 5D malli
sen sijaan istui heti miellyttävän tuntuisesti. Meille tarjottiin apua liivin oikeaan säätämiseen ja saimme myös hyvän esittelyn liivin ominaisuuksista
täytetyn mallikappaleen avulla. Näin jälkikäteen tuli mieleen, että olisi ehdottomasti
pitänyt pukea päälle tuo täytetty mallikappale ja kokeilla liiviin sisältyvän
suojahupun käyttöä.
Koska esittelijä tuntui
osaavan asiansa, pyysin kertomaan tarkemmin myös turvaliinoista ja suosittelemaan meille
sopivinta mallia. Päädyimme lopulta ratkaisuun, jossa molemmille on oma
yksihakainen joustava turvaliina. Kun turvaliina ei ole kytkettynä lifelineen,
yksihakainen malli kiinnittyy äänettömästi pelastusliivin
valjaskoukkuun käyttöä odottelemaan. Vielä kun liivissä olisi jokin tasku johon vapaana roikkuvan turvaliinan
voisi laittaa käyttöä odottamaan.
Hankalampia tilanteita
varten päätimme hankkia vielä yhden turvaliinan, jossa on yksi haka lyhyen liinan
päässä sekä toinen normaalin mittaisen joustoliinan päässä. Lyhyempää haaraa voi
käyttää joko laidalla kontatessa tai itsensä kiinnittämiseen maston ympäri tai muihin
veneen rakenteisiin. Veneeseen kiinnitettävästä lifelinestä kysyessäni pyysi
esittelijä kääntymään esimerkiksi purjeompelimon puoleen. Kukaan ei siis
todellakaan tunnu tarjoavan kokonaisratkaisua, vaan omaa aktiivisuutta,
asioiden selvittämistä ja omia virityksiä (?) vaaditaan toimivan
valjasjärjestelmän rakentamiseksi.
Huolellisten pohdintojen
jälkeen tiesimme millaiset pelastusliivit ja turvaliinat haluamme ja tartuimme
saamaamme messutarjoukseen. H:n haluama valkoinen väri ei tosin kuulunut
varastomalleihin vaan joudutaan tilaamaan erikseen Englannista asti. Kunhan
valkoinen liivi saadaan maahan, myyjä lupasi toimittaa koko paketin kerralla
Ouluun. Kiitokset ProSailorin Jukka H:lle hyvästä palvelusta.
Vielä siis jäi auki
millainen veneeseen kiinnitettävä lifeline-systeemi kannattaisi hankkia. Sen
verran jo tiedän, että paksua ja pyöreätä skuutiköyttä ei kannata käyttää
liukastumisvaaran vuoksi. Olen kuullut käytettävän ohutta muovipäällysteistä
vaijeria tai riittävän kapeaa liinaa, jotta turvaliinan hakanen juoksee
riittävän hyvin sitä pitkin. Ehkä ohutta dyneemaköyttä voisi myös käyttää? Kaikissa
vaihtoehdoissa on varmasti omat hyvät ja huonot puolensa. Lisäksi kiinnitys
veneeseen tulisi ratkaista jotenkin. Ja haen nyt ratkaisua joka ei olisi
tiellä, mutta olisi hyvän näköinen ja saisi siten olla paikoillaan koko kesän.
Olisiko lukijoilla kokemuksia, vinkkejä tai valmiita ratkaisuja tähän jäljelle
jääneeseen ongelmaan?
5 kommenttia:
Hyvä turvallisuuspäivitys. Minäkin uusin pelastusliivit viime kesänä. Jotenkin se pieni toimimattomuuden mahdollisuus paukkuliiveissä kaiversi. Varsinkin yksinpurjehtiessa luottamus pelastusliiveihin on ollut itselleni tärkeä. Vaihdoin perinteisempiin, ammattikäyttöön tarkoitettuihin Balticin Pilotteihin. Sprayhoodin tarvetta punnitsin silloin kovasti, mutta sitä ei taida löytyä kuin paukkuliiveistä. Olen ollut tyytyväinen. Toki kevyet paukkuliivit ovat edelleen olemassa kauniita kesäpäiviä varten.
Meillä elämänlanka on veistämön peruja päällystetty vaijeri.
http://www.mamarosa.fi/blog/?p=407
http://www.mamarosa.fi/blog/?p=1331
Ainoa huono puoli siinä on mielestäni, että joskus se pyörähtelee kengän alla. Yleensä se kuitenkin löytää ihan itsestään paikkansa parraslistan vierestä/alta, eikä ole tiellä. Liina ei meillä maastoutuisi yhtä hyvin. Kompastumisvaara lienee yhtä suuri kummallakin.
Meillä on ollut nyt pari kautta nuo Spinlockin liivit käytössä ja olemme olleet niihin tyytyväisiä. Meillä on myös turvaliinat niihin ja silloin kun katsomme parhaaksi pitää niitä valmiudessa kiepsautamme liinan niskan taakaa ympäri ja koukun liivin turvavaljas-lenksuun kiinni. Tuo kaksihaarainen liina voisi vielä olla hyvä hankinta. Nyt meillä on yksi liina kiinnitettynä etukannelle yms. systeemit, jotta sinne pääsee ilman katkoja kiinnittymisessä.
Olen iloinen puolestanne, että saitte messuilla osaavaa palvelua! :)
Kiitokset hyvistä vinkeistä ja kuvalinkeistä. Parraslistan/varvaslistan vieressä veneen molemmin puolin kulkeva elämänlanka on yksi vaihtoehto. Joidenkin mielestä parempi paikka olisi lähempänä veneen keskilinjaa, jotta riittävän lyhyt turvaliina estäisi laidan yli putoamisen. Tällöin keulakannelle mennessä joutuisi kuitenkin kiertämään vantit hankalasti "väärältä puolen". Tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa myös elämänlangan kiinnittämistä veneeseen joutuu miettimään tarkemmin. Ehkäpä se omaan veneeseen parhaiten soveltuva ratkaisu löytyy vain kokeilemalla eri vaihtoehtoja tilapäisviritysten avulla.
Täältä ääni Krun liiveille. Ne ovat olleet pitkässä käytössä ja saavat ainakin meidän veneessä pisteitä kuin Spinlockin liivit. Ainoa miinus siinä mallissa, jossa on Kannad ais sisällä, niin kyseinen mötikkä alkaa painamaan kättä ehkä viikon purjehduksen jälkeen. Ja okei, eivät saa kauneuspisteitä! :)
Meillä on veneessä veneessä veneen oma elämänlanka, valkoinen huomaamaton vaijeri. Suunnittelijoilla on käynyt lapsus, että vaijeri ei mene aivan keulaan asti. Sen vuoksi olemme laittaneet lisäksi liinan kulkemaan keulaan asti. Atlantille laitettiin myös sitlootaa kiertämään köysi, johon itsensä on helppo klipata ja säilyttää silti liikkuvuus ratin takaa skuuteille.
Hauskaa lukea blogeja, kun veneilijöillä alkaa olla vähän kevätfiilikset!
Nuo Krun liivit eivät olletkaan entuudestaan tuttuja, mutta näyttivät varsin päteviltä. Kiitos vinkistä. Hienoa, että jotkin veneenvalmistajat ovat asentaneet valmiiksi vaijerin turvaliinojen käytöä varten. Jälkikäteen sellaisen virittäminen katseenkestävästi vaatii kyllä hieman pohdintaa. Ahkeran googlettamisen jälkeen löysin yhden kiinnostavan vaihtoehdon elämänlangaksi: Wichard lyf'Safe. Litteä heijastava liina, toisessa päässä valmis lenkki ja toinen pää säädetään sopivaan mittaan kiinnittimen avulla. Näyttäisi löytyvän ainakin kotimaisesta Marnelan nettikaupasta. Laitan vahvaan harkintaan.
Lähetä kommentti