Oman kymmenvuotiaan veneeni myllytyksen lopputulos oli hieno(katso aikaisempi postaus 02/2015), mutta muutamiin kohtiin olisi tarvinnut enemmän hiontaa kuin
käyttämälläni hionta-aineella Polarshine T10:llä sai aikaiseksi. Seuratoverini
kysellessä vinkkejä hänen 28 vuotiaan veneensä myllytykseen, ajattelin käsillä
olevan hieno tilaisuus nähdä myllytyksen lopputulos pidemmän kaavan mukaan
tehtynä.
Ennen päätymistään pohjolan perukoille kyseinen vene on
seilannut vuosia päiväntasaajan tietämillä, joten suolakylpyä sekä etelän
polttavaa aurinkoa on ollut tarjolla riittämiin. Toki etelässä vietetyt vuodet
myös näkyvät veneen gelcoatin kiillossa sekä värisävyssä. Tai oikeastaan kiillottomuudesta,
sillä pinta on käytännössä lähes täysin matta. Alkuperäisestä gelcoatin värisävystä ei oikein pysty sanomaan mitään, mutta nykyinen sävy
muistuttaa enemmän kellertävää kuin valkoista.
Työ aloitettiin pesemällä kyljet oksaalihapolla. Tämän
jälkeen jatkettiin Mirkan julkaiseman youtube-videon (linkki) mukaisesti:
- Abralon 2000
- Abralon 4000
- Polarshine T10
- Polarshine UF3
- ylimääräinen suojavaha
Työvaiheiden kuvaukset löytyvät vanhemmasta postauksestani
(linkki). Abralon-hionta suoritettiin kostutetulle pinnalle 3M kiillotuskonetta
käyttäen, vaikka varsinaiseen hiontatyöhön on olemassa omatkin koneensa.
Raskain työvaihe oli kiillotus villalaikalla Polarshine T10 kiillotusainetta
käyttäen, joten nimitys ”leikkaava aine” on ilmeisen kuvaava. Joihinkin pahoin kellastuneisiin kohtiin jouduttiin käyttämään 1000-karkeuksista vesihiontapaperia. Lopputulos oli
jälleen kaiken vaivan arvoinen, jopa odotukset ylittävä:
Lopputuloksen tarkkaan arviointiin vaadittaisiin
vertailukohdaksi uusi gel-coat pinta, mutta sellaista ei ollut lähistöllä
tarjolla. Olimme veneen omistajan kanssa hämmästyneitä lopputuloksesta, sillä
vilkaisu veneen toiselle puolen paljasti karun lähtökohdan. Kaikki tässä
julkaistut kuvat on otettu muutaman minuutin sisällä, joten ne antavat
todenmukaisen ”ennen ja jälkeen” –kuvan.
Ennen myllytyksen aloitusta veneen omistaja teki
harjoitusmielessä muutaman kylkinaarmun korjauksen gelcoat-pintaan. Korjaukset
onnistuivat erittäin hyvin, sillä myllytyksen jälkeen korjattu kohta oli
hioutunut täysin saumattomaksi ja huomaamattomaksi – silmät kiinni sormenpäillä
tunnusteltuna. Korjauksen korjauksen tekeminen tässä tapauksessa muuttui
kuitenkin positiiviseksi ongelmaksi.
4 kommenttia:
Kylläpä olikin mielenkiintoinen juttu. Meillä myös 35 vuotta on tehnyt tehtävänsä pintaan mutta tuohan on varsin hieno lopputulos. Itseasiassa ekan kerran kuulin myllytyksestä ku sattumalta oli telkkari auki viime viikolla ja sieltä tuli se suomalainen huutokauppaohjelma. Siinä myllytettiin auton pinta mutta ei tullut mieleen että saman voisi tehdä veneelle.
Olipas mukava teksti! Miten toimii Abralon-hionta ja tarrat veneen kyljessä? Tietääkö hionta tarrojen loppua?
Abralonilla pystyi ajamaan tarrojen yli, mutta kannattaa ensin kokeilla varovasti tarran nurkan kanssa.
Kiitos hyvästä jutusta
Lähetä kommentti