<>

<>

perjantai 13. maaliskuuta 2020

Venemessut Tukholmassa: Allt för Sjön - osa 2

Kiinnostavimman messukohteen eli purjeveneiden jälkeen suuntasimme toiseen messuhalliin kohti varustetaivasta. Matkalla bongasimme Viron ja Latvian satamia markkinoivan ständin. Ystävällinen satamakapteeni jutteli mukavia ja jakoi mm. alueen satamakirjoja sekä etäisyyskarttoja. Enpä ollut aikaisemmin ajatellut miten lähellä Viron ja Latvian rannikko on Helsingistä tai Turusta käsin. Ylitysmatkaa olisi kartan mukaan Helsingistä vain 45NM. Tukholmasta matkaa tulee hieman enemmän, mutta ei mitenkään ylitsepääsemättömästi. Sandhamnista matkaa kertyy lyhimmillään 117NM, eli viiden solmun keskinopeudella laskien aika tarkkaan 24h, joka tarkoittaa siis yön yli reissua.

Katse kiinnittyi myös upeisiin purjekankaista tehtyihin kasseihin. Taisipa olla yrittäjä itse esittelemässä tuotteitaan ja hän kertoi kassien olevan käsin ommeltuja kierrätetyistä purjekankaista. Laatu oli kohdallaan, joten näitä kyllä kelpaa antaa vaikka lahjaksi veneileville ystäville. Varma keskustelun herättäjä veneseuran saunalla. Verkkokauppa löytyy Argentum Yacht Tuning nimellä.

Varustepuolelta mukaan tarttui tällä kertaa yllättävän vähän tavaraa. Ilmeisesti veneen varustelutaso alkaa olla kohdallaan, kun ei oikein enää keksi mitä sieltä puuttuisi? Olin todella iloisesti yllättänyt kun sain hankittua viime kesänä kadonneen Polyformin fendarin tilalle uuden, täsmälleen samanlaisen ja saman värisen fendarin ja vielä messuhintaan. Lähes kaikkea mahdollista varustetta oli tarjolla, myös sellaisia joiden olemassa olosta en ollut vielä tietoinen. Kuten tämä polkupyöräteline.


Vaikka Sail & Ski on tutumpi käsitteenä kuin Sail & Cycle, niin veneeseen kiinnitettäviä suksitelineitä en sentään messuilla nähnyt. Jossainhan ne vesisuksetkin on kuljetettava. Sellaisia olisi varmasti makea vetää vaikka kuvan kaltaisella entisaikain muskeliveneellä, joita oli näytillä useampia yksilöitä. Veneiden design toi mieleeni Aku Ankka -sarjakuvista tutun muotokielen ja olikin helppo kuvitella miten vene sopisi tarinaan, jossa veljenpojat istuvat veneen takapenkillä, Hannu ohjaa ja Aku taiteilee vesisuksien päällä yrittäen tehdä vaikutusta pelkääjän paikalla istuvaan Iinekseen.

Mikäli Akun ja kumppaneiden reissu olisi päätynyt jonkinasteiseen merihätään, niin avuksi olisivat rientäneet tietysti meripelastajat, joiden uusinta kalustoa oli näytillä upean Mai Rassy -veneen muodossa. Vajaat 16m pitkä vene on alusta asti suunniteltu meripelastuskäyttöön ja on ensimmäinen Hallberg-Rassy luokan pelastuvene. Kuten nimestä voi päätellä, on Rassyn perheen lahjoitusvaroilla ollut iso rooli veneen syntytarinassa ja Mai Rassy  tullaan sijoittamaan Ruotsin länsirannikolle.




 Messuhalliin oli viritelty myös valtaisa allas, jossa pääsi kokeilemaan jollapurjehdusta. Hetken ihmettelin kuinka sisätiloissa oikein voi purjehtia kun tuulta ei yleensä ole kovinkaan tarjolla, mutta sitten huomasin altaan reunalla sijaitsevat järeät tuulettimet, joilla sisäpurjehdus mahdollistettiin.

Pienemmässä altaassa uiskentelivat radio-ohjattavat purjeveneet, joiden liikkumisen taikaa en jaksanut jäädä selvittämään. Kai nekin tuulen voimalla liikkuivat, sillä en nähnyt niissä olevan minkään sortin potkurilla toimivaa vetolaitetta.

Tarjolla oli myös useampaa sorttia tunnelmaan sopivia sihijuomia suoraan hanasta tarjoiltuna. Tähän tuotevalikoimaan taidan sitten tutustua tarkemmin ensi kesänä auringon kuumentamalla tiikillä.


Ei kommentteja: