<>

<>

tiistai 10. maaliskuuta 2020

Venemessut Tukholmassa: Allt för Sjön - osa 1


Talvikausin on ollut Tukholman seudulla hyvin vähäluminen eikä pakkaskelejäkään ole juuri ollut. Avovesikausi onkin jatkunut syksyltä suoraan kevääseen eli veneily läpi talven olisi tänä vuonna ollut mahdollista. Keväisen lämpimien ja aurinkoisten ilmojen innoittamana ajatukset ovat kääntyneet jo tulevan veneilykauden valmisteluihin. Vesillelasku on jo varattu ja puutelistojen teko on alkanut.

Koska ajatukset ovat jo kääntyneet kohti tulevaa veneilykautta, ajoituksellisesti Tukholman venemessut osuvat hyvin maaliinsa. Toki edellisvuosien tapaan kyseessä ovat enemmänkin moottorivenemessut, sillä purjeveneet ovat esillä pääsääntöisesti syksyn uivassa venemessussa ”Allt på Sjön” Gustavsbergissä.

Aloitimme messuhallien kiertämisen pienehköstä purjeveosastosta, jossa esillä oli muutama hyvin mielenkiintoinen vene. Ruotsalainen laatuvenevalmistaja Hallberg-Rassy oli tuonut näytille uuden sukupolven HR 40C -mallinsa, jonka kannen muoto ylhäältä päin katsottuna näyttää nykytyyliin silitysraudalta. Muutoin muotokieli noudattaa HR:lle ominaisia perinteitä keskiohjaamoineen. Uuden runkomuodon ansiosta veneen sisätilat ovat kasvaneet mahdollistaen huippuunsa hiotun varustelutason eleettömällä luksuksella neljän hengen miehistölle. Varsin mielenkiintoinen kokonaisuus, jota ei ole tarkoitettu vuokraveneeksi koko suvun tarpeisiin. Ymmärsin olla kysymättä hintaa tälle upalle kokonaisuudelle, sillä halusin säilyttää itselläni harhaisen kuvitelman sellaisen omistamisesta. Vene on mielestäni juuri sopiva kahden hengen tarpeisiin ja mukaan voi halutessaan kutsua ystäväpariskunnan vaikka viikonloppupurjehdukselle. Messuveneen varusteisiin kuuluivat mm. tiskikone ja pyykinpesukone, jotka viimeistelevät "kelluva kesämökki" käsitteen. Miksi altistaa itsensä lomalla spartalaisille olosuhteille, jos asian voi hoitaa toisinkin?


Pyörähdin myös katsastamassa toisen ruotsalaisveistämön tuotteen Linjett 43:n. Mallina tämä vene oli vain muutaman vuoden ikäinen, mutta selvästi perinteisempi joka suhteessa kuin hienosti uudistettu HR 40C. Laadukasta tarjontaa löytyy siis joka makuun, kunhan vain ostaja tietää itse mitä haluaa. Linjettin laadukkaasti toteutetuista yksityiskohdista kiinnitin huomiota mm. pyrkimykseen piilottaa kannen köysistö mahdollisimman hyvin.





Linjettillä oli näytillä myös veneen sisustus tehtynä valkolakatusta tammesta. Varsin onnistuneen ja valoisan näköinen sisustus vaihtoehto tämäkin. Päädyin pohtimaan jotta kuinkahan kulutuskestävä mahtaa tuo värisävy olla? Veneen käyttöikä kun tuppaa olemaan aika pitkä, vaikka tuskin ensiostaja itse pitää venettä neljääkymmentä vuotta?


Mielenkiinnosta tutustuin myös näytillä olleeseen tanskalaisveistämön X-Yachtsin uuteen X 4.0 malliin. Mielenvirkistyspurjehtijana en itse kuulu näiden kilpailuhenkisempien purjeveneiden potentiaaliseen käyttäjäkuntaan. Joskus olen miettinyt jäävätkö nämä cruiser/racerit historiaan veneiden kehityksen mahdollistaessa kevyet plaanaavat ja foilaavat kilpaveneet. Huvikäyttöön tehtyjen purjeveneiden lisääntyvä varustelutaso nostaa näiden veneiden painoa, jolloin riskinä on tämän kevyempään painoon pyrkivän cruiser/racer luokan jääminen näiden kahden kehityssuunnan väliinputoajaksi: vene ei nouse plaaniin runkomuotonsa ja painonsa vuoksi, mutta riskinä on jäädä nykymittapuulla hieman spartalaisen oloiseksi sekä sisustukseltaan että varustelultaan. Kuten kuvista näkyy, tanskalaisella designosaamisella on onnistuttu loihtimaan tähän veneeseen varsin silmää miellyttävä atmosfääri. Ehkä vielä joskus pääsen kokeilemaan käytännössä josko näissä veneissä olisi tavallista enemmän sitä kuuluisaa purjehtimisen nautintoa?



Ei kommentteja: