<>

<>

sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Allt på Sjön Tukholmassa

Ruotsin suurin uiva venemessu järjestetään Tukholman saaristossa Gustavsbergissä, joka on tuttu sekä posliinisista WC-kalusteistaan että Arcona-purjeveneistään. Messujen koosta saa hieman käsitystä katsomalla viime vuoden tilastoja: kävijöitä noin 20000, esillä 270 venettä sekä paljon varuste-, vaate- ja ruokamyyjiä. Lisäksi paikalla pystyi tutustumaan mm. armeijan, poliisin ja meripelastuksen venekalustoon. Venemessujen saaristolaisen markkinatunnelman viimeisteli vanhan merikarhun näköinen haitarinsoittaja :)

Suomalaistenkin on helppo saapua paikalle esim. päivä tukholmassa -risteilyllä, sillä Viking Mariella saapuu Tukholmaan kävelyetäisyyden päähän Slussenin bussiterminaalista, josta bussi 474 vie suoraan Gustavsbergin sataman edustan bussipysäkille!










Valtavasta tarjonnasta päätimme keskittyä meitä eniten kiinostaviin purjeveneisiin kokoluokassa 38-42 jalkaa. Tiukasta rajauksesta huolimatta tarjolla oli seuraavat venemerkit: Arcona, Bavaria, Beneteau, Dehler, Dufour, Hanse, Hallberg-Rassy, Jeanneau ja Linjett. Katamaraanit, isot moottoriveneet, vaate- ja tarvikekojut yms. päätimme suosiolla jättää muiden huoleksi. Aika ei millään olisi riittänyt kaiken ihmettelyyn.

Esimmäisenä tutustuimme paikalliseen Arcona 410:iin, jonka viimeistelyn taso on todella hieno. Venekuume alkoi nousta, kunnes vilkaisin esittelyveneen hintalappua. Ehkä sittenkin jokin toinen, meille parammin sopiva merkki?




Kaikki kiinnostavassa kokoluokassa olleet veneet kierrettyämme voisi yleisesti ottaen sisustuksen osalta sanoa trendinä olevan tumman puun paluu lyhyehkön vaalean kauden jälkeen. Avaruutta ja valoisuutta sisätiloihin oli haettu ikkunoiden runsaalla määrällä, niitä löytyi sekä salongin katosta että veneen laidoilta.

Meidän näkökulmasta järjellisessä hintaluokassa olevista vaihtoehdoista totesimme suosikkimerkiksemme edelleenkin Dufourin, jonka malli 382 tuntuu varsin houkuttelevalta kokonaisuudelta.





Yleisesti ottaen kannen ratkaisuista pisti silmään, että kaikki esillä olleet veneet oli varustettu itsejalustavalla fokalla. Aikaisemmin suosiossa olleet genuat loistivat poissaolollaan. Ymmärrän kyllä, että itsejalustavalla fokalla kryssiminen on tavattoman helppoa suurikokoiseen genoaan verrattuna, mutta tarvitaanko kevyemmällä tuulella keulaan jokin isompi purje kuten code 0? Vai riittääkö itsejalustava fokka todellakin kuljettamaan venettä hyvin myös kevyemmällä tuulella? Lisäksi rullaison omistajana ihmettelin sellaisten puuttumista näytillä olleista veneistä. Halutaanko pienen fokan kaveriksi mahdollisimman tehokas isopurje, vai mikähän lienee tämän suuntauksen perimmäinen syy? Rullaiso kun on todella kätevä perhepurren varuste.

Kannen köydet kuljetetaan kaikissa veneissä rakenteiden alla ja ikkunat ovat upotettu kannen kanssa samaan tasoon. Nykytrendin mukaisesti leveä alaslaskettava uimataso löytyy lähes kaikista veneistä. Tiikkikantta ei ollut Hallberg-Rassyä lukuunottamatta yhdessäkään veneessä. Tiikkikantisen veneen omistajana hieman ihmettelin tätä ratkaisua, sillä mielestäni tiikkikansi on ehdottoman hyvännäköinen ja paljaan jalan alla mukavan tuntuinen ratkaisu.

Dufourin 382 mallin lisäksi meitä kiinnosti saman merkin isompi 412, jossa pienempään malliin verrattuna tiloja on hieman venytetty joka suuntaan. Kannattaa huomata näytillä olleen yksilön peräpenkin sisään kätketty ulkokeittiö, joka lienee varsin kätevä esim. juuri pyydystetyn niljakkaan ja aromikkaan kala-aterian valmistukseen.





Ulkotilojen osalta merkillepantavaa on myös nykyisten leveäperäisten veneiden valtavat istuinkaukalon tilat, jotka ruotsalaiseen tyyliin on katettu valoisilla pappateltoilla. Veneissä on ikäänkuin katetut ulkoterassit, joita ruotsalaiset mieluusti käyttävät ruokailuun ja seurusteluun. Ei mikään huono trendi, jonka voisi mieluusti kopioida omaankin veneeseen.

Venemessuista lisää: alltpasjon.nu

1 kommentti:

yhden tähden tähden kirjoitti...

Kateellisena lueskelin messujuttuanne. Ehkä minäkin joskus pääsen utonne....