perjantai 22. heinäkuuta 2016

Vatungista kotiin

Vatungin vierasvenesatama oli meille entuudestaan käymätön paikka. Tilavan satama-altaan toisessa päädyssä on aktiivisessa käytössä oleva kalasatama. Varsinaisessa vierasvenelaiturissa on leveän näköisiä aisapaikkoja, mutta aisat ovat kovin lyhyitä pidemmille veneille. Vierasvenelaiturin toisen reunan aisapaikat voisikin korvata peräpoijuilla, jolloin laituri toimisi hyvin myös pidemmille veneille. Me päätimme laittaa veneemme kylkikiinnitykseen heti sisääntuloaukon viereiseen laituriin, jossa näytti olevan hyvin tilaa. Tästä vene olisi ollut helppo siirtääkin, jos sanomista olisi tullut.

Satama-alueelta löytyvät niin uimapaikka kuin kahvila-ravintolakin. Veneilijöiden ja karavaanareiden käytössä oleva huoltorakennus pääsi yllättämään hienolla kunnollaan. Saunakin olisi ollut tarjolla, mutta saavuimme Vatunkiin myöhään ja ravintola oli jo kiinni eikä saunan avainta saanut enää kuitattua.

Aamulla katselimme avomeren suunnasta tulevia vaahtopäitä ja tuijottelimme päivän tuuliennusteita, jotka povasivat tuulen hieman tyyntyvän iltapäivällä. Tuulen tyyntymistä odotellessa nautiskelimme jäätelöstä aurinkoisessa päivässä. Paitsi että tuuli ei ottanut tyyntyäkseen ja odottaminen on vaikea laji. Niinpä päätimme ystäviemme kanssa yhteistuumin lähteä matkaan jotta olisimme joskus perilläkin. Heillä päivän legin pituus Iin Röyttään oli noin 20NM ja me jatkoimme siitä vielä toisen mokoman kotisatamaan asti.

Tuulta oli vaihtelevasti 8-10m/s, joten päivän vauhdit olivat jälleen helposti yli seitsemän solmun reivatuillakin purjeilla. Sääennusteiden vastaisesti tuuli ei osoittanut minkäänlaisia tyyntymisen merkejä ennen Iin Röyttää, jolloin tuuli putosi ennusteiden mukaisesti 7m/s nurkille ja meno muuttui varsin leppoisan oloiseksi vaahtopäiden kadotessa. Kun pääsimme saarten suojaamalle Kellon merelle, aalto katosi kokonaan. Tasaisessa menossa ruoanlaitto käynnistyi välittömästi ja maha oli täynnä jo ennen Suenväylää. Nallikarin loppusuoran ennen satamaa nautiskelimme kesäisen letkeässä lomapurjehduskelissä. Hieno lopetus lyhyehkölle lomapurjehdukselle.