<>

<>

torstai 4. heinäkuuta 2013

Purjehtijaksi oppimaan?

Keväällä A teki varsinaisen tutkielman purjehtijan koulutusmahdollisuuksista ja vaatimuksista. Google lauloi tässä tarkoituksessa iltakausia, vaikka harjoitukseen ei liittynyt mitään akateemista tausta-ajatusta, vaan enemmän omaa mielenkiintoa.



Suomessa ei vaadita minkään virallisen instanssin taholta plakaatteja, todistuksia tai pätevyyksiä huviveneen kipparina toimimiseen. Monta asiaa on kuitenkin hyvä osata ja koulutusta on hyvin saatavilla esimerkiksi veneilyseurojen järjestämänä. Sisältöjen valossa koulutukset voidaan jakaa kolmeen osioon: purjehdustaitoihin liittyvään koulutukseen, navigointitaidon koulutukseen ja radioliikenteeseen liittyvään koulutukseen. VHF -radion käyttäminen  vaatii luvan ja sitä kautta radioliikenteen pätevyystodistuksiin johtavat koulutukset ovat ainoita "pakollisia" (jos siis radiota aikoo veneessään käyttää).


Purjehdustaidon osalta monet Suomessa tarjolla olevat koulutukset nojautuvat Purjehduksenopettajat eli PORY:n määritelmiin. Heidän auktorisoimansa kurssit ja tutkinnot pohjautuvat edelleen kansainvälisesti tunnustetun Brittiläisen Royal Yachting Association:in (RYA) koulutussisältöihin ja tutkintovaatimuksiin. Myös myöhemmin perustetun Amerikkalaisen International Yacht Training Worldwide:n koulutussisällöt ja tutkintovaatimukset perustuvat RYA:n sisältöihin ja tutkintovaatimuksiin. Koska huviveneilijän tutkinnot ovat vapaaehtoisia, on PORY:n auktorisoinnin merkitys enemmänkin tae siitä, että tarjottavien kurssien ja tutkintotodistuksien koulutussisällöt ovat huolellisesti mietittyjä sekä sisältövaatimuksiltaan yhdenmukaisia eri purjehduskoulujen kesken. PORY:n auktorisoimat kurssit ja tutkinnot ovat:

Purjehtijakurssi:
  • Antaa valmiudet toimia miehistön jäsenenä, harjoitella hallitusti ja itsenäisesti sekä kartuttaa kokemusta suojaisilla vesialueilla, hyvissä olosuhteissa.
Perämieskurssi ja –tutkinto (Kansainvälinen (RYA) vastaavuus: Day Skipper)
  • Tavoite on toimiminen kipparina suotuisissa saaristo-olosuhteissa päiväsaikaan. Teoreettisen lainsäädäntö- ja navigaatio-opin osalta edellytetään Suomen Navigaatioliiton saaristomerenkulkuopin osaamistaso.
Päällikkökurssi ja –tutkinto (Kansainvälinen (RYA) vastaavuus: Coastal Skipper)
  • Tavoite on toimia veneen päällikkönä rannikon läheisyydessä päiväsaikaan kaikissa olosuhteissa sekä suotuisissa olosuhteissa yöllä. Teoreettisen lainsäädäntö- ja navigaatio-opin osalta edellytetään Suomen Navigaatioliiton rannikkomerenkulkuopin osaamistaso.
Avomeripäällikkötutkinto (Kansainvälinen (RYA) vastaavuus: Yacht Master Offshore)
  • Tutkinnon suorittajan on hallittava veneen käsittely kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa päivällä ja yöllä. Lisäksi on tunnettava avomeri- ja vuorovesinavigoinnin perusteet sekä sään kehittymisen arviointi ja vaikutus purjehdusolosuhteisiin.


Lopputulemana selvityksestä syntyi jopa alla oleva purjehtijan koulutuspolku -kuvio, jossa on yksi tapa lähestyä purjehtijalle tarkoitettua koulutusta. Palataan tulevissa postauksissa radio- ja navigointitaitoihin tarkemmin.

4 kommenttia:

Katinka kirjoitti...

Minusta olisi kyllä hyvä jos suomeenkin tulisi edes jonkinlainen tutkinto pakolliseksi. Vesillä voi hölmöillä ihan samalla tavalla kuin maantielläkin.

H kirjoitti...

Totta, ainakin toivoisi että kaikki vesilläliikkujat voisivat hallita meriteiden säännöt. Yllättävän paljon tulee esimerkiksi väistämistilanteita, joissa on hyvä tietää kuka väistää ja miten.

Ansku kirjoitti...

Tämä oli tosi hyvä postaus! Peräänkuulutan myös edes jonkinlaista tutkintoa pakolliseksi. Sen verran monia koheltajia itsekin tavannut ja kuullut myös muiden kokemuksia törppöilevistä kanssaveneilijöistä.

Vellamo kirjoitti...

Juuri tuollaisen taulukon tekaisi miehenikin muutama viikko sitten, kun tuntuu, että koulutuksetkin ovat hieman epäselviä monille. Liputan kyllä itse noiden kurssien puolesta. Niissä oppii kyllä monia hyödyllisiä asioita ja sitäpaitsi niillä on yleensä tosi kivaa.