<>

<>

sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Hei, taas me myllytetään!

Oman kymmenvuotiaan veneeni myllytyksen lopputulos oli hieno(katso aikaisempi postaus 02/2015), mutta muutamiin kohtiin olisi tarvinnut enemmän hiontaa kuin käyttämälläni hionta-aineella Polarshine T10:llä sai aikaiseksi. Seuratoverini kysellessä vinkkejä hänen 28 vuotiaan veneensä myllytykseen, ajattelin käsillä olevan hieno tilaisuus nähdä myllytyksen lopputulos pidemmän kaavan mukaan tehtynä.

Ennen päätymistään pohjolan perukoille kyseinen vene on seilannut vuosia päiväntasaajan tietämillä, joten suolakylpyä sekä etelän polttavaa aurinkoa on ollut tarjolla riittämiin. Toki etelässä vietetyt vuodet myös näkyvät veneen gelcoatin kiillossa sekä värisävyssä. Tai oikeastaan kiillottomuudesta, sillä pinta on käytännössä lähes täysin matta. Alkuperäisestä gelcoatin värisävystä ei oikein pysty  sanomaan mitään, mutta nykyinen sävy muistuttaa enemmän kellertävää kuin valkoista.


Työ aloitettiin pesemällä kyljet oksaalihapolla. Tämän jälkeen jatkettiin Mirkan julkaiseman youtube-videon (linkki) mukaisesti:
- Abralon 2000
- Abralon 4000
- Polarshine T10
- Polarshine UF3
- ylimääräinen suojavaha

Työvaiheiden kuvaukset löytyvät vanhemmasta postauksestani (linkki). Abralon-hionta suoritettiin kostutetulle pinnalle 3M kiillotuskonetta käyttäen, vaikka varsinaiseen hiontatyöhön on olemassa omatkin koneensa. Raskain työvaihe oli kiillotus villalaikalla Polarshine T10 kiillotusainetta käyttäen, joten nimitys ”leikkaava aine” on ilmeisen kuvaava. Joihinkin pahoin kellastuneisiin kohtiin jouduttiin käyttämään 1000-karkeuksista vesihiontapaperia. Lopputulos oli jälleen kaiken vaivan arvoinen, jopa odotukset ylittävä:


Lopputuloksen tarkkaan arviointiin vaadittaisiin vertailukohdaksi uusi gel-coat pinta, mutta sellaista ei ollut lähistöllä tarjolla. Olimme veneen omistajan kanssa hämmästyneitä lopputuloksesta, sillä vilkaisu veneen toiselle puolen paljasti karun lähtökohdan. Kaikki tässä julkaistut kuvat on otettu muutaman minuutin sisällä, joten ne antavat todenmukaisen ”ennen ja jälkeen” –kuvan.


Ennen myllytyksen aloitusta veneen omistaja teki harjoitusmielessä muutaman kylkinaarmun korjauksen gelcoat-pintaan. Korjaukset onnistuivat erittäin hyvin, sillä myllytyksen jälkeen korjattu kohta oli hioutunut täysin saumattomaksi ja huomaamattomaksi – silmät kiinni sormenpäillä tunnusteltuna. Korjauksen korjauksen tekeminen tässä tapauksessa muuttui kuitenkin positiiviseksi ongelmaksi.

4 kommenttia:

Vellamo kirjoitti...

Kylläpä olikin mielenkiintoinen juttu. Meillä myös 35 vuotta on tehnyt tehtävänsä pintaan mutta tuohan on varsin hieno lopputulos. Itseasiassa ekan kerran kuulin myllytyksestä ku sattumalta oli telkkari auki viime viikolla ja sieltä tuli se suomalainen huutokauppaohjelma. Siinä myllytettiin auton pinta mutta ei tullut mieleen että saman voisi tehdä veneelle.

Rami kirjoitti...

Olipas mukava teksti! Miten toimii Abralon-hionta ja tarrat veneen kyljessä? Tietääkö hionta tarrojen loppua?

A-P kirjoitti...

Abralonilla pystyi ajamaan tarrojen yli, mutta kannattaa ensin kokeilla varovasti tarran nurkan kanssa.

Anders Vahtola kirjoitti...

Kiitos hyvästä jutusta