keskiviikko 11. elokuuta 2021

Degerby

Tuuliennusteet povailivat muutaman päivän rauhallisempaa jaksoa ja sitten lupeissa olisi taas enemmän tuulta pidemmäksi aikaa. Helppo sääikkuna Ahvenanmeren ylitykseen oli nyt tarjolla, seuraavaa helppoa ylitystä ei ennusteissa näkynyt. Ennusteiden perusteella päätimme jälleen muuttaa suunnitelmia ja jättää Ahvenanmaan pohjoispuolen odottamaan tulevia vuosia. Satamakirjaa plärättyämme valikoimme seuraavaksi kohteeksi Degerbyn, joka oli sattui olemaan sopivalla etäisyydellä Korpoströmistä laivakoiran tarpeita ajatellen. Degerbystä voisimme jatkaa sitten matkaa suoraan Ahvenanmeren yli.

Aamulla tuulta ei ollut nimeksikään, joten lähdimme matkaan heti herättyämme ja keittelimme aamukaffet kulussa. Ennen tuulen heräämistä ehdimme nautiskella tyynen meren aamumaisemista.

Auringon alkaessa lämmittää palasi tuulenvirekin ja muutuimme purjealukseksi. Kihdin selän ylitys oli rauhallista ja leppoisaa lempeän tuulen purjehdusta. Pientä vaihtelua tarjosivat sekä Viking line että Silja, jotka molemmat ohittivat meidät Kihdin selällä. Pääsimme etenemään purjein myös ensimmäisen saaristorännin. Toisen rännin loppuvaiheessa tuuli pyörähti täysin vastaiseksi ja rullasimme purjeet sisään.

Saapuessamme Degerbyn laitureilla oli tilaa vaikka kuinka.
Degerby on vanha Ahvenanmaan saariston keskuspaikka ennen Maarianhaminan perustamista 1861. Tänä päivänä historia näkyy sataman läheisyyden vanhoina hienoina rakennuksina. Kävimme syömässä tyylikkäästi remontoidussa Carlsro Badhotellissa, jolla on oma hieno rantasauna uimalaitureineen. Täällä yksiyiskohtien hallinta hipoo täydellisyyttä ja tällaiseen paikkaan voisi hyvin kuvitella tulevansa rentoutumaan vaikka viikonloppuretkelle.

Koska hotelliravintola on hakenut inspiraationsa tanskanmaalta, niin itsestään selvä valinta ruokalistalta oli Toast Skagen ryyditettynä tanskalaisella oluella ja siiderillä. Luonnehtisin annosta vähintääkin reilun kokoiseksi sekä kaikin puolin erinomaiseksi käsinkuorittuine katkarapuineen. Tätä gourmet-tason herkkua kannattaa tulla maistamaan kauempaakin.

Paluumatkalla helteinen päivä ja hehkuvan kuuma asfaltti pehmensivät laivakoiran täysin. Onneksi ratkaisuksi löytyi mukana ollut kauppakori.

Satamassa liikennettä riitti sopivasti, jotta rauhallisen pikkukylän syke pysyi sopivissa lukemissa. Lautta vieraili moneen kertaan tuoden ja vieden matkustajia. Myös purjelaivasäätiön kuunari Helena rantautui Degerbyhyn ja tokihan alusta piti käydä katselemassa lähempää.

Degerby on oikein viehättävä pysähtymispaikka ja tarjoaa veneilijälle myös hyvin varustetun ruokakaupan. Tänne voisimme hyvinkin tulla uudestaan.